tjekliste til bilen

Løbende tjekliste til din bil

Som bilejere er der mange ting, som du løbende skal holde styr på, og det kan være svært at overskue – også selvom man er en mand. Hvis du spørger en kvinde, vil de fleste nok mene at alt der har med bilen at gøre ved deres mand, og det er også delvist rigtigt. Langt de fleste mænd vil nemlig gerne være kloge på deres bil og ikke mindst udstyr, og om ikke andet i hvert fald fremstå sådan, da det er maskulint.

Uanset om du ved meget om biler eller ej, så er det rart at have kendskab til den løbende vedligeholdelse og eftersyn af bilen. Derfor har vi i denne artikel samlet en mini tjekliste til, hvad du skal holde øje med på bilen. Det kan være en god idé at gennemgå denne liste et par gange om året, så du har styr på de grundlæggende ting ved din bil.

Serviceaftalerne skal overholdes

ALLE biler skal til serviceeftersyn, hvorfor det er værd at vide lidt om. Det er forskelligt hvor ofte, du bør tage til et serviceeftersyn, eftersom det i høj grad afhænger af bilens alder, men også hvor hyppigt du kører rundt i den. Serviceaftaler kan være træls og oftest føle som en unødvendig omkostning, men faktisk er den ret essentiel, hvis du vil fastholde en høj værdi på dit brugte køretøj. Derudover følger der selvfølgelig også en række fordele med som sikkerhed, eftersom det bliver grundigt tjekket. Der vil altid være nogle ting, som du ikke selv kan tjekke derhjemme som f.eks. undervognen. En undervognsbehandling er vigtig, hvis du vil undgå rust under bilen – selvom du ikke nødvendigvis selv kan se det. En undervognsbehandling koster måske et par tusinde kroner, men det også med til at sikre dig en højere værdi på din bil.

automekaniker kontrol

At få tjekket bremser og lignende behøves ikke at uddybes, da de er alt afgørende for din sikkerhed i trafikken.

Du kan selv tjekke viskere

Der er mange ting at se til på bilen, og selvfølgelig kan du ikke klare alt selv, ellers vil der ikke være et job til automekanikere. Viskerne på din bil er noget du selv kan tjekke op på et par gange om året, fordi de kan blive slidte med tiden. Det hårde klima i Danmark byder både på vind, is, regn og slud, hvilket betyder at viskere skal skiftes ofte. Det er ikke ligegyldigt, eftersom de kan være med til at ridse din rude, og det kan være en omkostningsfuld affære at få skiftet i sidste ende. Måden hvorpå du lettest kan se om viskerne skal skiftes, er hvis de laver striber på ruden, eller de ikke visker glidningsfrit. Du kan med fordel tjekke viskerne engang imellem, når du er ude at køre.

Tjek dine dæk engang imellem

Din sikkerhed er første prioriteret, og her er dæk særligt vigtige. Heldigvis kan du selv jævnligt tjekke om dine dæk har det rette tryk og ikke mindst et tilfredsstillende længde dækmønster. For at tjekke dæktrykket kræver det, at du har en dæktryksmåler. Derudover kan der være forskel på, hvor højt et dæktryk skal være, hvilket du kan aflæse ved mærket i din bil. Før du går i gang med at tjekke dæktrykket, skal dine dæk være kolde, eftersom varmen kan have en indvirkning på tallene. I forhold til dækmønster kræver loven, at du skal være minimum 1,6 millimeter for din egen sikkerhedsskyld. Det er også noget, som tjenesteloven hyppigt laver kontrol på. Det er dog smertegrænsen, vi anbefaler i høj grad at have minimum 3 millimeter på sommerdæk og 4 millimeter på vinterdæk, så du fastholder en god skridsikkerhed.

Vi håber den lille guide var brugbar – kør forsigtigt!